Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door onze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met ons Cookiebeleid.

3 tips voor het verbeteren van de akoestiek op kantoor

Tijdens corona hebben we veel thuis gewerkt. Hierbij is er een heel nieuwe standaard ontstaan: heerlijk in alle rust je eigen ding doen. Terug op de werkvloer wordt er ineens veel meer hinder ondervonden van pratende collega’s, een koffiebonenmachine die veel geluid maakt en de vroeger zo ideale kantoortuin. Akoestiek speelt hierbij een heel belangrijke rol. Wij geven je 3 tips om de akoestiek in jouw kantoor te verbeteren.

Project- en kantoorinrichting

Tip 1: Aparte ruimtes voor vergaderingen

Vergaderen en ontmoeten moet op een andere manier vormgegeven worden. Jaren geleden zijn we begonnen met het slopen van muren in kantoorruimtes voor een open kantoortuin. Alleen in de huidige situatie -na corona- wordt het als veel te luidruchtig ervaren. Iets wat heel belangrijk is bij de huidige manier van kantoorinrichting.

Hoe kunnen we de ruis wegnemen door bepaalde functionaliteiten weg te halen? Dus het stukje van overleggen en de ontmoetingscultuur naar een andere ruimte brengen. De oplossing: blokken met stiltewerkplekken, bel- en vergaderunits, of bureaus met hoge wanden. Zodat je een stuk geconcentreerder kan werken.

Tip 2: Kijk goed waar je welke collega’s neerzet

Verdiepen in de klant is een van de eerste dingen die we doen. Dit doen we onder andere om goed te kunnen bepalen welke functies mensen hebben en wat er gebeurt op de werkvloer. Moet je de hele tijd aan de andere kant van het pand zijn? Bel je de gehele dag? Of moet je juist de hele dag gefocust zitten? Op basis van deze informatie houden we tijdens het ontwerpen rekening met waar wel of niet een tapijt moet komen te liggen en dus ook waar welke persoon moet zitten. Dit om ruis bij andere collega’s weg te halen. Als je dagelijks in de financiën duikt is het niet fijn om naast een collega te zitten die de hele dag loopt te bellen ;).

Office Design projectinrichting op maat, ook voor akoestieke problemen

Tip 3: Start bij je vloer en plafond

Iets dat heel veel mensen vergeten ligt in de basis. De keuze voor de vloer en het plafond. Kies je voor een systeemplafond? Dan weten veel mensen niet dat je kan vragen om een specifieke tegel met akoestische waarde. Waardoor je minder last hebt van het geluid. Veel bedrijven werken met systeemwanden, prachtig mooie glaswanden, maar vergeten dan de bovenste rand van de wand door te trekken tot het plafond. Als dus iemand belt, gaat het geluid alsnog over de wanden. Denk dus goed na over afgesloten ruimtes, van vloer tot plafond.

Aan de slag met betere akoestiek? Wij kunnen je helpen!

Bij Office Design maken we van jouw kantoor een plek waar je lekker kan werken. Een fijne werkplek voor jou en je team. Een kantoor moet creativiteit en productiviteit aanwakkeren. En akoestiek moet daar geen negatieve boventoon in krijgen. Wil jij hiermee aan de slag? Wij denken graag met jou mee. Dit doen we met maatwerk en korte lijntjes.